Hulpmiddelen

Er zijn veel hulpmiddelen om uw leven gemakkelijker te maken. Bijvoorbeeld:

  • hulpmiddelen voor het huishouden, zoals grijpers, kookplaatbeveiligers en stastoelen
  • hulpmiddelen om mobiel te blijven, zoals een rollator of een rolstoel
  • hulpmiddelen om in contact te blijven met anderen, zoals personenalarmering en aangepaste telefoons

Kijk op Hulpmiddelenwijzer.nl wat u nodig heeft. Of vraag advies aan uw huisarts of aan een ergotherapeut. 

Wilt u leren omgaan met een hulpmiddel? Een ergotherapeut kan u helpen.

Hulpmiddelen kunt u vaak de eerste 6 maanden lenen bij de thuiszorgwinkel. Heeft u langere tijd een hulpmiddel nodig? Neem dan contact op met de gemeente of met uw zorgverzekeraar.

De kosten voor een hulpmiddel worden soms vergoed. Door de gemeente of door uw zorgverzekeraar. Als u geen recht heeft op een vergoeding kunt u een hulpmiddel zelf kopen. Bijvoorbeeld tweedehands.

De zonnebloem Rolstoelauto huren

Bezoekadres
Kastelenplijn 168
5653 LX Eindhoven
Website
https://www.zonnebloem.nl/doe-mee/eropuit/auto-huren/

De Zorgkringloopwinkel

De Zorgkringloop geeft hulpmiddelen zoals rollators, wandelstokken en douchebeugels een tweede kans. Deze hulpmiddelen worden vanuit inwoners aangeboden bij ’t Goed en ook verschillende woningbouwverenigingen stellen middelen ter beschikking. Medewerkers van ’t Goed, met een afstand tot de arbeidsmarkt, kijken de binnengekomen spullen na, repareren of poetsen deze en maken deze klaar voor de verkoop. Wanneer inwoners een hulpmiddel hebben gekocht en deze zelf niet in elkaar kunnen zetten of plaatsen, is de LEV klussendienst beschikbaar om dit, tegen een kleine vergoeding, uit te voeren. Medipoint zal een aantal keer per jaar medewerkers van ’t Goed een training aanbieden zodat de medewerkers leren welke hulpmiddelen er zijn en waar ze voor dienen. Zo zijn de medewerkers in staat om klanten goed te adviseren bij hun aankoop.

Bezoekadres
Emopad 23
5663 PA Geldrop
Website
www.hetgoed.nl/vestigingen/geldrop

Hulpmiddelenwijzer

Website
www.hulpmiddelenwijzer.nl
E-mailadres
hulpmiddelenwijzer@vilans.nl
Telefoonnummer
030 789 23 00

Misschien bent u niet tevreden over hoe u wordt geholpen. Of een product doet het niet goed. Dan kunt u een klacht indienen.

  • Ga eerst in gesprek met de organisatie waar u een klacht over heeft. Zoek samen naar een oplossing.
  • Komt er geen oplossing, dien dan een klacht in. Kijk op de website van de organisatie hoe dat moet. Of vraag het aan een medewerker.

Komt u er zelf niet uit? Vraag een cliëntondersteuner om hulp. Cliëntondersteuning is gratis. De cliëntondersteuner bekijkt altijd wat voor u het beste is.

Kijk ook op de website van de Nationale Ombudsman voor meer informatie.

Informatiepunt Digitale Overheid (IDO)

Zorgtoeslag aanvragen, een vraag stellen aan de gemeente of werk zoeken: het moet tegenwoordig allemaal via internet. Veel mensen vinden dit best lastig.

Voor vragen en advies over de websites en apps van de overheid kun je terecht bij het IDO in de bibliotheken in Geldrop en Mierlo. Je hoeft geen lid te zijn en de dienstverlening is gratis. Iedereen is van harte welkom!

Website
www.bibliotheekdommeldal.nl/

Nationale Ombudsman

Website
www.nationaleombudsman.nl
Telefoonnummer
0800 33 55 555